Uitwijkdienst zorgt voor bedrijfscontinuïteit bij calamiteiten

Risicomanagement is een essentieel onderdeel van bedrijfsvoering. Waar lopen organisaties een risico, hoe groot is dat risico en welke mogelijkheden zijn er om mogelijke disruptieve gebeurtenissen te vermijden? Vragen die in relatie tot de IT-omgeving van een organisatie steeds relevanter worden, omdat bedrijfsvoering en technologie meer dan ooit verweven zijn.



Concreet betekent dit; de technologische infrastructuur in kaart brengen en bepalen welke onderdelen de spil vormen bij de primaire bedrijfsprocessen. Waar kunnen we écht niet zonder? Het antwoord op die vraag verschilt per type organisatie en kan gedreven worden door kritische processen op het gebied van verkoop, logistiek, personeel of wet- en regelgeving. Nadat deze inventarisatie heeft plaatsgevonden, is het tijd voor twee belangrijke keuzes:

  1. Hoe ga je de kritische IT-infrastructuur, data en applicaties beschermen om de bedrijfscontinuiteit te waarborgen?
  2. Welke maatregelen tref je als het toch onverhoopt mis gaat?

Kostenplaatje: primaire IT-systemen altijd beschikbaar

De vraag die hier onlosmakelijk mee verbonden is, luidt “Hoeveel is het je waard?” Aan betere bescherming en meer redundantie van de primaire IT-processen hangt een kostenplaatje. Het is namelijk een misvatting dat een back-up en disaster recovery-oplossing of cloud computing afdoende zijn om je succesvol door een calamiteit, zoals een brand op het hoofdkantoor, te loodsen. Daar is meer voor nodig.

Als de nood echt hoog is en de belangen zijn groot, doen organisaties beroep op een uitwijkdienst. Deze verzekering garandeert dat de primaire IT-systemen snel weer ‘up-and-running’ zijn op een andere locatie, wanneer de oorspronkelijke locatie - tijdelijk - niet toegankelijk is. Een volledige uitwijkdienst is veelomvattend, van hardware en netwerkverbindingen, tot fysieke werkplekken, telefonie en specialisten die de klant en de procedures kennen.

Testen: hoe snel zijn we weer ‘in de lucht’?

Daarnaast is een vast onderdeel van de uitwijkdienst de jaarlijkse of halfjaarlijkse audit. Juist omdat het complexe IT-systemen in het hart van organisaties betreft, moet de dienst naadloos functioneren. Om daarvoor te zorgen, schetsen bij zo’n ‘dry run’ verschillende oefenscenario’s en betrekken we verschillende typen medewerkers van de klant bij het proces. Denk daarbij aan eindgebruikers, applicatiebeheerders of medewerkers in het buitenland.

Meer weten over onze uitwijkdienst?

Weten wat uw uitwijkbehoeften zijn en welke rol KPN BCM daarbij kan spelen? Neem contact op met ons via bcm-support@kpn.com

Lees ook:
Meeste gemaakte fouten met back-up en disaster recovery