Alles op alles voor Beiroet

Op 4 augustus vaagde een explosie een groot deel van Beiroet, de hoofdstad en belangrijkste havenstad van Libanon, weg. De ramp trof een stad die het al zwaar had. Om direct noodhulp te kunnen bieden, organiseerde Giro555, een initiatief van elf samenwerkende hulporganisaties, op 14 augustus een nationale actiedag om donaties te verzamelen voor hulp aan Beiroet. Hieraan wilden KPN Events en KPN BCM graag hun steentje bijdragen.

callcenter-uitwijk

Toen Edward Uuldriks van KPN BCM op 10 augustus benaderd werd door zijn collega Bert Veldkamp van KPN Events om een bijdrage te leveren aan de Giro555-actie voor Beiroet in de vorm van een call center, twijfelde hij geen moment. De korte deadline “ de actie zou op 14 augustus plaatsvinden “ vormde geen enkel bezwaar. Uuldriks kent als coördinator Uitwijk Werkplekken en Telefonie het klappen van de zweep. Hij en KPN BCM hadden al eerder met met Giro555 samengewerkt in oktober 2018, na de ramp in Sulawesi. Destijds werden er in Almere en in Houten volledige twee call centers ingericht met in totaal 150 werkplekken, voorzien van telefoons en computers. Met de Sulawesi-actie werd destijds rond de 15,6 miljoen euro opgehaald.

Call center binnen vier dagen opgezet

Om het call center te faciliteren in het KPN-gebouw in Houten, moest er een aantal zaken goed en snel geregeld worden. Allereerst de toegang tot het pand voor de vrijwilligers die de telefoons zouden bemensen, vanaf 06.00 in de ochtend tot middernacht. In overleg met facilitair dienstverlener JASK werd maandag overeengekomen dat vrijdag de bewaking de gehele dag paraat zou staan om mensen binnen te laten en te registreren. Ook werd meteen gezorgd voor een uitgebreide schoonmaakploeg, die na elke shift de werkplekken grondig zou schoonmaken.

Op dinsdag 11 augustus bezocht Uuldriks de locatie in Houten en werden er 45 werkplekken ingericht verdeeld over drie ruimtes met een desktop-pc, een headset en een groot beeldscherm, alles geheel volgens corona-protocol. Er werden drie teams samengesteld met KPN BCM-medewerkers, die de vrijwilligers zouden begeleiden naar hun plekken en die op andere manieren ondersteuning konden leveren. Ook zorgde het team van KPN BCM voor handleidingen bij de werkplekken om iedereen snel wegwijs te maken met het systeem.

De grote dag

Uiteindelijk konden op 14 augustus meer dan 120 vrijwilligers, waaronder enkele BN'ers, plaatsnemen. Op locatie in Houten waren naast de KPN BCM-mensen ook drie collega's van KPN Events aanwezig om alles te begeleiden en in de gaten te houden. Toen iedereen geïnstalleerd en geïnstrueerd was, kwamen al snel de eerste telefoontjes en donaties binnen en het ingezamelde bedrag groeide gestaag. Rond 18.00 werd het nog even spannend; de 100 MB-internetverbinding haperde. In samenwerking met KPN Events werden snel vervangende 4G-routers geïnstalleerd en het internetverkeer kon worden omgeleid via deze routers. Op de achtergrond werkten de specialisten van KPN BCM tegelijkertijd hard om het probleem op te lossen en dat lukte, om 19.15 was het probleem opgelost. Net op tijd voor aanvang van de televisie-uitzending "˜Op1 Beiroet" en de grote drukte. Aan het eind van de dag was er 650 keer gebeld en stond de teller voor Beiroet op meer dan 11 miljoen euro.

De handen ineengeslagen

Daan Damsteeg was vanuit Kerk in Actie verantwoordelijk voor alles rondom het bellen. Hij geeft aan: "Op maandag begonnen we blanco: we hadden geen belvloeren, geen bellers, geen locatie, geen techniek, helemaal niks. Met de hulp van al onze partners hebben we binnen vier dagen alles opgezet en dat was alleen mogelijk, omdat iedereen alles op alles heeft gezet."

Op 14 augustus was de heer Damsteeg de hele dag in Houten, de hoofdlocatie voor de Giro555-belactie voor Beiroet. "In Houten was de ontvangst bijzonder gastvrij en alle vragen van de vrijwilligers werden vriendelijk en geduldig beantwoord door de mensen van KPN BCM."

Edward Uuldriks, coördinator W&T Uitwijk van KPN BCM, vertelt: "Het is mooi om te zien dat voor deze actie van Giro555 de handen ineengeslagen zijn. Werkelijk iedereen dacht en hielp mee om te zorgen dat de actie een succes werd. Het was een eer en een plezier om hier deel van te mogen uitmaken."

Meer weten over onze uitwijkdienst?

Neem contact op met ons via bcm-support@kpn.com

Lees ook: Uitwijkdienst zorgt voor bedrijfscontinuïteit bij calamiteiten