Gemeente Wijdemeren Uitwijk IBM I/5



In de week van 4 juni 2018 was het voor het eerst in Wijdemeren zover dat een server volledig uitviel en niet meer wilde opstarten. Het betrof onze IBM I/5 waarop wij ons financieel systeem FMS/400 hebben draaien. Nadat een storingsmelding bij IBM was uitgezet was het eerste idee bij IBM technische dienst dat er een controller stuk was die de harde schijven aanstuurt, geen dataverlies dus. Na vervanging van de controllerkaart bleek de I/5 nog steeds niet te willen starten. Uiteindelijk bleken er twee harde schijven kapot te zijn in die dezelfde RAID-configuratie met de noodzaak om na reparatie een complete restore uit te voeren, één van de schijven was de load source. Inmiddels was er al anderhalve dag voorbij.

Een complete restore is geen standaard activiteit in Wijdemeren dus daar komt voor het eerst KPN Business Continuity in beeld. De hulp van KPN Business Continuity werd dinsdagavond laat ingeroepen om ons te ondersteunen bij de complete restore. Willem de Graaf werd opgeroepen die vervolgens rond middernacht arriveerde. Gedurende de nacht is er gewerkt om de restore op gang te krijgen. Uit voorzorg is ervoor gekozen om ook een uitwijk I/5 op locatie te laten komen omdat er nog geen zekerheid was of de eigen I/5 weer volledig stabiel was.

Op woensdagochtend arriveerde de uitwijk I/5. Op deze machine verliep de restore veel sneller waardoor er gekozen is om FMS/400 op deze machine in productie te brengen. Nadat de restore volledig was uitgevoerd bleek het nog een zware dobber om de licentiecodes voor FMS/400 en Easy Access beschikbaar te krijgen bij Unit/4 voor de uitwijk I/5. Dit proces duurde anderhalve dag waarbij de meeste tijd verloren ging aan het bereiken van de juiste persoon die de licentiecodes kon (laten) genereren. Uiteindelijk draaide FMS/400 pas op vrijdagmiddag weer. Parallel aan de restore op de uitwijk I/5 is er onder begeleiding van KPN Business Continuity gewerkt aan het weer operationaal maken van onze eigen I/5. Hiervoor was er geen tijddruk aangezien de uitwijk I/5 gebruikt mocht worden tot 23 juli. Op vrijdag 13 juli hebben zijn we weer ingeweken naar onze eigen I/5, de backup van FMS/400-data werd teruggelezen op onze I/5.

Mede door de uitstekende dienstverlening van KPN Business Continuity hebben we een periode weten te overbruggen waarin onze eigen I/5 niet inzetbaar was. Daarvoor is Wijdemeren KPN Business Continuity zeer erkentelijk.

Wat is de lering die we hebben kunnen trekken uit deze uitwijk? Schakel KPN Business Continuity zo snel mogelijk in als er problemen zijn met de beschikbaarheid van een server waarvoor een uitwijkcontract geldt. Hier hadden wij achteraf gezien ruim een dag kunnen winnen in het weer operationeel krijgen van onze financiële applicatie.

Rob van Oostveen
Teammanager Informatie, Techniek en Procesmanagement
Gemeente Wijdemeren