Dubbele calamiteit bij bank voorkomen door KPN Business Continuity

November 2017 | Een middelgrote bank belt KPN Business Continuity donderdag 19 oktober aan het eind van de dag. De bank meldt grote problemen op de ontwikkel omgeving. Mogelijk gaan er zich problemen voordoen op de productie omgeving. Uit voorzorg wil men op vrijdagochtend vroeg, twee calamiteit specialisten op locatie hebben. Het potentieel risico is 5 dagen dataverlies , dat is onacceptabel !

Melding 1 Concrete vraag van de klant

Eerste vraag aan de calamiteit specialisten op locatie: Is KPN in staat om ASAP minimaal 40TB netto SAN storage te leveren op locatie klant?
Actie 1: 20 oktober Op vrijdag 20 oktober wordt de eerste Mobiele storagebox (60TB) van Business Continuity op transport gezet met het Mobiele Uitwijk Center (datacenter in een truck) van Business Continuity en bij de klant opgeleverd. Alles wordt geconfigureerd en getest. Op vrijdagavond wordt een en ander voor de back-up (Backup Online XL) aangemaakt zodat dit weekend alles bijgewerkt kan worden. De klant lijkt voorlopig uit de problemen.

Melding 2 Concrete vraag van de klant

Maandag 23 oktober aan het eind van de ochtend maakt de klant melding van steeds groter wordende problemen op de ontwikkel omgeving. Of KPN nog eens minimaal 100TB SAN storage extra kan leveren , diverse deadlines komen in gevaar en men heeft de ontwikkelomgeving hard nodig.
Scenario’s Maandag 23 oktober begin van de middag is er in het expertise center van KPN-Security Business Continuity in KPN DC in Almere crisis beraad om de mogelijke oplossingen / scenario’s door te nemen. Zowel de Operationele (logistieke, juiste expertise beschikbaar), technische (wat is technisch haalbaar/beschikbaar) als Commerciële aspecten worden afgewogen. Halverwege de middag stelt KPN Data Management een storage box met 165TB netto beschikbaar. Vervolgens wordt de bank formeel op de hoogte gesteld van deze oplossing en geeft akkoord. De bottleneck is de storage leverancier, die is op 26 oktober beschikbaar. Tijdens de dagen erop worden alle details nogmaals doorgenomen.
Actie 2: 26 oktober Op donderdag 26 oktober komen de specialisten van KPN en de Storage leverancier aan bij datacenter Aalsmeer en zetten de storage box in een gecontroleerde shutdown, tegen één uur arriveren zij bij de klant. De storage box (300kg) gaat met de lift naar de vierde verdieping en wordt met enige moeite naar de computerruimte gebracht. Daar aangekomen wordt de storage box gecontroleerd opgebracht. De meegebrachte kabels worden op de switches en de storage box aangesloten. Voor configuratie en management van de storage box wordt ook nog een extra kabel aangelegd. Ondertussen is de storage box volledig opgestart.
Het werk in de computerruimte is nu klaar en we controleren, samen met medewerkers van de bank, of de storage box benaderbaar is. Alles werkt zoals verwacht, het werk voor de leverancier is gedaan en deze vertrekt. KPN maakt de medewerkers van de klant wegwijs op de storage box, er worden een aantal accounts aangemaakt. Ondertussen is het iets na zevenen en zit ook ons werk er op, we vertrekken richting Almere, pakken nog een staartje van de file mee, eten een broodje bij een benzinestation en om half negen zijn we terug in Almere.

Samenvattend

De klant is uit de gevarenzone en heel tevreden. De IT manager van de klant zegt hierover: “Met de storage zijn we blij! Jullie laten zien hoe een echte ICT Partner klaar staat als het nodig is, bedankt daarvoor!”.